fredag 3 april 2009

Att sprida osanningar!

Idag blir det flera inlägg. Ibland har jag stor lust att skriva och ibland är det skit trögt. Men idag är en sån dag som jag har mycket som vill ut.

Att sprida osanningar. Förtala människor, så oerhört lågt. (Det här inlägget handlar om hundfolk, men det förekommer säkert i andra grupper också)
Jag har själv blivit utsatt av det, mist en av mina vänner på grund av att någon/några har talat osanning och haft påståenden.
Besvikelsen blir stor när man står inför faktum och inte fattar vad som har hänt.
Jag reagerar så att jag backar och drar mig undan, är inte intresserad av konflikter eller kalla det konflikträdd!
Den största besvikelsen just i ovanstående falla är att min vän inte ringde upp mig och ifråga satte det hela.

Jag ska villigt poängtera att jag är ingen ängel, men jag gör mitt bästa. Har varit med i den här branschen länge nu och vet hur mycket osanningar som sprids.
Har kommit fram till för längesen att ensam är stark, kanske inte i alla lägen men ibland är det så.

Läste i senaste Apportören, nytt från exteriöransvarig. "En annan sak som blir aktuellt för oss som är aktiva utställare/funktionärer, är de delar av SKK's uppdaterade grundregler som rör hur man agerar mot varandra. I § 1.4 står bl.a. att det inte är tillåtet ....att i anslutning till prov, utställning eller tävling..... uttala sig nedsättande om andra hundar, funktionärer eller deltagare. Det som vi tidigare betraktade som "fair play" har upphöjts till en regel."

Hoppas att folk följer denna regel, det är oerhört trist att det har behövts bli en regel av detta.

För mig så känns det som det är dom som är så kallade "extremister" som är mest aktiva med att sprida osanningar, eller kalla det "deras sanning"?! Beror det på att all deras tid går åt att hålla sig informerad av vad som händer i hundvärlden??

Begrunda detta, behöver vi verkligen sprida saker om varandra/varandras hundar när vi inte vet om det är sant eller osant.
Ifrågasätt alltid sanningshalten i det hela, fråga om det verkligen är sant och om den som säger saker kan stå för det dom säger.

Vi kanske hörs igen idag...

/Stina

1 kommentar:

  1. Jag förstår precis vad du skriver. Det är svårt för folk i hunderiet och skilja på saker och ting tycker jag. Och dom tycker så mycket hela tiden. Jag försöker hålla mig för mig sjhälv det är bäst så. Tissel och tassel har jag fått nog av... Jag gör det själv kan ta ansvar för.
    KRAM på dig Stina och res dig ur eländet!

    SvaraRadera