måndag 7 september 2009

Ögon!

Har verkligen funderat väldigt mycket över det här med PRA. För Er som inte vet, så är PRA en ögonsjukdom på hund som leder till blindhet.
Sedan 1985 har 14 hundar fått diagnosen PRA, vilket i sig kan tyckas vara en låg siffra.

Men problemet med det hela som jag ser det är att, denna defekt vandrar dold i generationer till den träffar på samma defekta gen och sedan utvecklar PRA. Det läskiga är att man inte märker det hela förren hundarna har blivit flera år, och förmodligen har den då ev. hunnit gå i avel.

Det som händer nu, vilket är en stor gåta för mig är att, uppfödare både dubblar och till och med tripplar på kända anlagsbärare. Men hur svårt kan det vara - Flatklubben har en PRA lista där alla PRA-fall och kända anlagsbärare står. Hur i helsiken kan man som ansvarsfull uppfödare missa denna lista. Vet man inte vad man har för hundar i stamtavlan?? Kan man inte läsa sin hunds stamtavla??

Dagens uppfödning handlar i stor del om att få snabba vinster, vem vill inte föda upp den perfekta hunden? Vart tog Ni vägen, ni som insåg värdet av att avla stamtavla, att man bygger upp något som ska vara vägen till det man strävar efter och det kanske tar några generationer innan man kan skörda frukterna av det man strävat efter.
Tänk vad enkelt det är nu, med den höga kvalitén som vi har på våra flattar, det är så enkelt att köpa in något som någon annan har kämpat och byggt upp i generationer. Sen så står man där och slår sig på bröstet om hur fantastisk och vinstrik man är.
Hanhundsägare som har lånat ut sin hane, står även där och slår sig på bröstet och tycker att man är fantastisk. Att det sen är en uppfödare som har slitit i generationer för att få fram denna fantastiska avelshane är totalt bortglömt!?!? Man tror att, bara för man har ägt och meriterat sin hund så har man automatiskt bidragit till hundens arvsmassa? Ära den som äras bör.

För att komma tillbaka till det jag började med att skriva. Jag menar inte att man på något sätt ska utesluta hundar där det finns kända anlagsbärare i stamtavlan, utan bara att man inte ska dubbla, trippla eller vad man nu gör på dessa. Eller att inte kombinera dom få PRA linjerna som finns.
Min värsta mardröm är att vi i framtiden står med hundar som är blinda på grund av vår dumhet och okunskap.

Jag vill även att Flatklubbens avelsråd ska se till, och med stora bokstäver upplysa om att det är inte så smart att dubbla och trippla på kända anlagsbärare. Just nu så är det väldigt tyst från avelsrådet. Visst måste det väl vara så att det inte bara jag som har intresset av att se vad som är på gång hos andra uppfödare, även avelsrådet borde väl kika runt.
Jag menar inte att Avelsrådet ska vara poliser, men information och åter information är nog det enda som hjälper.
Det känns som det är bara jag och några till som verkligen tar det här på allvar. Eller är det så att det är jag som är så himla skraj för att det ska gå åt skogen med vår härliga ras. Att vi om x-antal år står med massa blinda hundar för att vi inte tagit det hela på allvar??
Jag vet att det finns uppfödare som säger att det finns värre saker än PRA på våran ras, ja och visst håller jag med om att det finns även andra defekter som inte är så roliga. Men nu vet vi att båda föräldrarna måste vara anlagsbärare för att det ska kunna bli sjuka hundar, det finns andra defekter som vi inte alls vet arvsgången på, vilket gör det mycket svårare att undvika sjukdom.

Kanske återkommer jag och skriver mer om mina tanka om detta.

Ha en bra dag, solen skiner jag ska ut med hundarna nu...

Kram till Er ALLA!!!

Stina

5 kommentarer:

  1. Skulle passa utmärkt som en insändare till Charmören tycker jag!/ Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Christina!
    Mycket bra rutet!! Varför inte Flattuppfödarna kan sin genetik & inser allvaret i detta är en gåta. Vad gör klubben för att öka kunskapen?
    Instämmer med kommentaren här ovan, du skickar väl in det till Charmören?!
    Härligt att vara här igen, efter mkt annat under sommaren!
    Sköt om dig!
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Men vad sägs om cancer då? Som faktiskt dödar massor av unga hundar mitt i livet?? Uppfödare går ju vidare med kända cancer linjer var och varannan dag, inte sant? Det finns ju faktiskt viss ärftlighet där med!!

    SvaraRadera
  4. Ja du anonym, jag håller med dig fullständigt, det är fruktansvärt. Men jag vet att det är så svårt med cancer, problemet som jag ser det är att det är så jäkla svårt på grund av olika sorters cancer mm. Själv försöker jag alltid ha mitt huvud att mitt mål är att försöka använda hundar som jag vet kommer ur lång livade linjer. Men tyvärr så funkar det inte alltid i praktiken att långlivad = inte samma sak som att slippa undan cancer. Visst kan man säkert se en bild av ärftlighet i det hela, men jag vet inte hur arvsgången är och då är det som sagt svårare att försöka att undvika det hela.
    Men oerhört trist är det.

    SvaraRadera
  5. Fortsättningsvis så kommer jag inte att svara på anonyma inlägg. Eftersom jag står för det jag skiver så vill jag att den som har åsikter och vill uttrycka sig här, skriver sitt namn och står för sina ord.

    SvaraRadera