måndag 21 september 2009

Stor besvikelse

var det när jag fick charmören (flatklubbens tidning). INTE ETT ORD OM PRA, nej nu har jag verkligen känslan av att man inte vill ta tag i det hela på riktigt. Är det så att man stoppar huvudet i sanden för att det är för jobbigt eller??
Hade faktiskt förväntat mig att det skulle komma information om bland annat dom Hollänska hundarna som var här för snart ett halvår sedan (1 april).
Vad kom dom fram till när dom undersöktes på Ultuna, är det bara jag och några till som undrar det?? Jag hoppas och tror att jag inte var den enda som mailade avelsanvarig efter att hundarna undersökts, fick då en månad efter undersökningen till svar att dom inte hade sammanställt det hela, men nu borde väl det vara klart??

I det här fallet så känns inga nyheter, som goda nyheter.
Sen tycker jag verkligen att det vore på sin plats att man informerar uppfödare och blivande uppfödare om att det viktigaste när man håller på med uppfödning är att man kan läsa sin hundsstamtavla, vad har man för hundar där och vad finns det för kända risker med vissa hundar.
Kan man inte själv, så kontakta någon man tror kan informera om var man kan hitta information. När det gäller PRA så finns det ju listor att läsa, kolla om man har kända anlagsbärare i stamtavlan och tänk smart, dubbla inte på dessa.
Detta tål verkligen att upprepas, dubbla, trippla inte på dom.
Men uteslut inte hundar, då har vi snart inga hundar kvar att avla på.
Ja, jag målar fan på väggen, och jag tror att man måste göra det för att väcka folk. Inte skrämma men väcka så man vet vad man håller på med.
Avel är jätteroligt, men samtidigt så krävs det att man tänker till.
Jag vill inte att vi ska titta tillbaka i framtiden och säga att - ja det var då vi tappade kontrollen och inte tänkte till i vår avel.
Tänk till nu medan tid finns.

Antar att jag kommer att ta upp detta ämne igen, men jag hoppas då att det är med mer positiva ordalag.

Vi hörs...
Stina

2 kommentarer:

  1. Det stavas Holländska om man ska vara petig .... men vem är väl det ??

    SvaraRadera
  2. Antar att den anonyma, som uppenbarligen inte vill stå för sitt rättande, tycker att min stavning är viktigare än innehållet i texten, men det bjuder jag gärna på. Kanske bara ett bevis på ointresse för vad som händer i vår ras. Inte vet jag??

    Stina

    SvaraRadera